Kievit / Shutterstock Alle berichten

Wat kan je zelf doen voor onze weidevogels?

Geplaatst op 1 augustus 2024

De Europese Commissie heeft Nederland gesommeerd om de weidevogels beter te beschermen en is daarvoor een zogenoemde inbreukprocedure gestart. De teloorgang van onze weidevogels zoals de grutto en de kievit gaat velen van ons aan het hart, zo bleek. Want Vogelbescherming kreeg vaak de vraag: wat kan ik zélf doen voor onze weidevogels?

Zeker, de verantwoordelijkheid om weidevogels duurzaam te beschermen en te behouden voor Nederland ligt vooral bij de overheid (Rijk, provincies, waterschappen), de agrarische sector en de productieketen van boer, zuivelbedrijf en groothandel tot en met de supermarkt.

Maar wat kan je zelf doen voor de weidevogels en in meer in het algemeen voor de overgang naar boerenland met veel natuur? Meer dan je denkt. Want bedenk: boeren bestaan bij de gratie van ons, consumenten. Door het aankoopgedrag van velen kunnen we het tij keren voor weidevogels. Maar je kunt nog meer doen. We zetten de tips hieronder op een rijtje.

1. Koop rechtstreeks zuivelproducten bij een boer in jouw omgeving waarvan je weet dat deze rekening houdt met vogels en natuur op zijn land.

Er zijn vele boeren voor wie dat inmiddels een aanvullend verdienmodel is. Via Bij jou in de buurt vind je veel boeren die extra’s voor vogels doen en vaak een eigen winkel hebben. Let op: de term “Lekker Lokaal” wijst niet per se op natuurvriendelijke productie; niet elke boer die aan huis verkoopt is goed bezig voor vogels en natuur.

Weidevogel zuivel producten - Anne-Lieke Struijk-Faber Weidevogel zuivel producten - Anne-Lieke Struijk-Faber

2. Koop je zuivel bij de supermarkt, kies dan voor zuivel van merken die natuur en vogels hoog in het vaandel hebben.

En belangrijker nog: die van boeren komt die wérkelijk maatregelen nemen om weidevogels te beschermen. Kijk daarvoor op zuivelwijzer.nl.

3. Meld je aan als vrijwilliger en help in het voorjaar mee om weidevogels en hun nesten in kaart te brengen en te beschermen.

Via landschappen.nl kan je in contact komen met een organisatie (een agrarische natuurvereniging of een vogelwerkgroep) bij jou in de buurt. Deze organisaties geven ook cursussen om weidevogelbescherming in de praktijk te leren. Of kijk hier naar een vogelwerkgroep in jouw buurt.

Grutto / Kevin van den Hoven - Fotogalerij Grutto / Kevin van den Hoven - Fotogalerij

4. Help mee om boerengrond te verwerven die weidevogelvriendelijk wordt beheerd.

Heb je echt wat middelen om te investeren kijk dan op rijkeweidevogelfonds.nl. Dat fonds zet zich in om grond te kopen voor weidevogels. Haalbaarder voor de meesten van ons, maar niet exclusief voor boerenlandvogels, zijn goede initiatieven als Land van Ons of Aardpeer. Ook goed werk levert het Agrarisch Natuurfonds Fryslân.

5. Kuikens in het land, poes in de mand

Na decennia van intensivering en verstedelijking is het leefgebied van weidevogels sterk ingekrompen. De goede plekjes voor vogels die over zijn, weten predatoren vaak ook te vinden. Dat kan om maatregelen vragen om de predatoren te bestrijden. Daarover heeft Vogelbescherming een factsheet Predatie uitgebracht en we hebben ook een standpunt Predatie over het fenomeen opgeschreven.

Je kan zelf meedoen met de actie 'Kuikens in het land, poes in de mand'. Lees daarover meer op de website van deze actie.

6. Doneer specifiek voor boerenlandvogels

aan Vogelbescherming. Ga daarvoor naar vogelbescherming.nl/doneer (of bijzondere giften bij grote giften). Je kunt natuurlijk ook lid worden van Vogelbescherming.

Help mee vogels beschermen

Vogels zijn er overal en altijd: alledaags en fascinerend, spannend en ontroerend tegelijk. Wij kunnen ons een wereld zonder vogels niet voorstellen. Help mee vogels beschermen en ontvang ook nog eens ons magazine Vogels.

Word lid

Help de weidevogels

Grutto’s en andere weidevogels redden het niet langer in ons land. Ze hebben drassig weiland, insecten, kruiden en bloemen nodig om te overleven. Die rijke weides verdwijnen. Samen met boerenlandvogelboeren brengt Vogelbescherming de rijke weide terug.