Huismus

Martin Vink (VWG Gemert) Yvonne van der Toorn

Door Yvonne van der Toorn
Tuinvogelconsulent

Achter de schermen - Martin Vink

Yvonne van der Toorn | vrijdag 5 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1123x

Beleef de Lente gaat over vogelsoorten als slechtvalk, ooievaar, steenuil, bosuil, ijsvogel, gierzwaluw. Vogelbescherming Nederland werkt samen met bevlogen mensen, vaak lid van vogelwerkgroepen, die zich als vrijwilliger met hart en ziel inzetten om deze vogelsoorten te beschermen.

Martin Vink van Vogelwerkgroep Gemert (VWG Gemert) is zo’n vrijwilliger. Hij kreeg de liefde voor vogels met de paplepel ingegoten. Door zijn oudere broer nog wel, een hartstochtelijk vogelaar in de polders van de Zaanstreek.

Spectaculair in Nederland!

“Ik zet me al jaren in voor meerdere vogelsoorten in onze omgeving, zoals de kerk-, bos- en steenuil, zwaluwen en weidevogels”, vertelt Martin. “Maar toen in 2004 bekend werd dat er een paartje slechtvalken rondvloog bij de zendmast in De Mortel, was dat groot vogelnieuws. Onze werkgroep regelde begin 2005 een nestkast mét webcam en wat denk je? Een dag later betrok het echtpaar slechtvalk de nieuwe woning. En dat was niet alles; datzelfde jaar kwamen er jongen. Een jaar later was via een webcam het grootbrengen van het slechtvalkenkroost live te volgen. Spectaculair in Nederland!”

Je zou kunnen zeggen dat dit een voorloper was van Beleef de Lente, want enkele jaren later werden er in de nestkasten van verschillende vogels camera’s geplaatst. Sindsdien kan iedereen op het internet genieten van het vogel-wel-en-wee.

24 uur per dag

In het Beleef de Lente-seizoen is Martin zo’n beetje 24 uur per dag beschikbaar voor de slechtvalken en hun volgers. “De slechtvalk is een toppredator, hij staat aan het eind van de voedselketen. Dat deze machtige dieren zich hier hebben gevestigd en nageslacht voortbrengen, zegt iets over de leefomstandigheden. Alle factoren om hier te kunnen leven, zijn dus aanwezig. Dat is waar VWG Gemert het allemaal voor doet: het verbeteren van de biotoop, zodat de voedselketen niet wordt onderbroken. Daardoor is er voldoende eten voor de slechtvalken, maar ook voor hun jongen.”

Appjes

De Gemertse vogelliefhebber draait zijn hand niet om voor de technische kant van BdL. “Ik ben medeverantwoordelijk voor alle techniek rond de slechtvalk in De Mortel. Camera’s, kabels, software, alles moet geïnstalleerd en onderhouden worden. Als de camera’s haperen, ontvang ik meteen allerlei appjes. Dan herstart ik het systeem zo snel mogelijk om weer beeld te kunnen doorgeven. Ook ’s nachts. Want de slechtvalk is een prachtmiddel om het brede publiek te laten zien hoe mooi de natuur is en hoe ingenieus alles in elkaar zit. Ik hoop dat mensen beseffen hoe belangrijk het is dat we die natuur met z’n allen beschermen. ”

Mooiste moment

Gevraagd naar Martin’s mooiste BdL-moment, antwoordt hij: “30 juni. Dan gaan de camera’s uit en heb ik eindelijk rust, hahaha. Nee hoor, ik heb geen ‘mooiste moment’. Mensen vinden het vaak vanzelfsprekend dat alles vliegt en groeit. Maar als je ziet hoeveel moeite het een slechtvalkenpaar kost - denk aan het zorgen voor voldoende voedsel en de territoriale gevechten - om een broedsel groot te brengen, dan is het niet zo vanzelfsprekend dat dat altijd maar goed gaat. Het zijn de voor- en tegenslagen die BdL zo mooi en boeiend maken.”

S2

En die tegenslagen zijn er, ondanks alle inspanningen om de vogels te beschermen. “Ik zal S2 nooit vergeten. Zij was de slechtvalk - haar ringnummer was S2, vandaar die naam - die voor de camera het broedsel van het door haar verjaagde vrouwtje ‘MA’ grootbracht! Ze leefde van 2007 tot en met 2011 op de zendmast in De Mortel. Op een kwade dag werd ze neergeschoten, waardoor haar vleugel op twee plaatsen brak. We lieten haar 1,5 jaar revalideren bij een dierenarts. Eind 2012, vlak voordat we haar zouden vrijlaten, sloeg het noodlot opnieuw toe: een groene vleesvlieg legde eitjes bij haar cloaca. Toen werd ze als het ware opgegeten door de larven die in haar lichaam uitkwamen en ze stierf binnen 24 uur. Heel triest.”

“Maar de natuur zou de natuur niet zijn als zij niet voor een oplossing zou zorgen”, zegt Martin. “Ook al valt er een individu uit, zoals in het geval van die bijzondere S2, die lege plek wordt meteen weer ingenomen door een ander individu. Dat is hoe de natuur overleeft.”