Strandplevier / Shutterstock Alle berichten

Strandbroedersucces in Zeeland

Geplaatst op 19 augustus 2024

Sinds 2019 zet Vogelbescherming zich in om broedvogels op stranden beter te beschermen, samen met lokale partners en dankzij de tomeloze inzet van vrijwilligers. Soorten als strandplevier, bontbekplevier en dwergstern hebben het heel erg moeilijk in Nederland. Er lijkt nog maar weinig plek voor deze oorspronkelijke bewoners van het strand. Dankzij de inzet van velen tekenen zich eerste resultaten af.

Stukken strand afgezet

Vogelbescherming heeft de afgelopen jaren vrijwilligers kunnen werven die zich inzetten voor de vogels die op de Nederlandse stranden (proberen) te broeden. Zij hebben nesten gezocht, met touw omheind en voorlichting gegeven aan badgasten over deze bijzondere vogels. Daarnaast heeft Vogelbescherming samen met de partners van Het Groene Strand met gemeenten en provincies overlegd over ander ‘strandbeleid’. Dan gaat het om niet meer machinaal schoonmaken van stranden, of het weren van gemotoriseerd vervoer.

Ook zijn er voorlichtingsfilmpjes gemaakt die breed verspreid zijn en wisten we de aandacht van de pers te vangen voor de in de knel zittende strandbroeders. Steeds meer partijen haakten aan om de strandbroeders meer ruimte te geven.

Strandplevier / Shutterstock Strandplevier / Shutterstock

Drukte in de kolonie

In de Zuidwestelijke Delta krijgen vogels intussen veel meer kans om succesvol op de stranden te broeden. Zeeland is heel erg belangrijk voor de strandplevier, want 80 procent van de Nederlandse broedpopulatie broedt in de Zuidwestelijke Delta. Eén strand in het bijzonder heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot de belangrijkste broedlocatie in Nederland voor de strandplevier.

Er zijn afgelopen tijd 22 broedparen met eieren of kuikens gezien, dat is 10 procent van de landelijke populatie. Voor we begonnen met dit project broedde de strandplevier hier maar met enkele paartjes en kreeg zelden jongen groot. Ze vormen nu een gemengde kolonie met dwergsterns, vorig jaar voor het eerst aanwezig en dit jaar al met een flinke groep van zo’n 30 paar. Een van de vrijwilligers die betrokken is bij het beschermen van de afgezette stukken strand: “Het is een geweldige drukte in de kolonie: overal wordt gevlogen, gerend, gebroed, geroepen, gevochten, gevoerd dat het een lieve lust is.”

Natuurstrand

Strandbroedvogels hebben het zwaar in Nederland en hun aantallen zijn de afgelopen decennia sterk achteruitgegaan door toegenomen recreatie en de aanleg van dammen en dijken. Dit succes laat zien hoe de natuur terug kan veren als we voldoende ruimte bieden. Slechts enkele stranden in Nederland zijn aangewezen als natuurstrand, en zelfs daar zijn de omstandigheden vaak niet ideaal. Ondanks het aanlijngebod zijn er bijvoorbeeld nog altijd veel loslopende honden. Dit zorgt geregeld voor paniek in de kolonie van strandbroeders.

Videostill dwergstern Videostill dwergstern

Strand delen

Maar gelukkig zijn er steeds meer mensen die het strand willen delen met de vogels die daar al broedend zon, water en wind trotseren. Deze vogels, zo typisch voor ons land aan zee, vinden hier net als mensen al eeuwenlang een plekje. Als we onze natuurstranden koesteren kunnen we nog lang van ze genieten.

Dank!

De inspanningen van Vogelbescherming zijn mede mogelijk dankzij een extra bijdrage van de leden. Alle gevers hartelijk dank!

Wil jij ook bijdragen aan de bescherming van vogels in de Zuidwestelijke delta? Kijk dan hier!

Het Groene Strand is een succesvolle samenwerking tussen LandschappenNL, Stichting Duinbehoud, IVN Natuureducatie Stichting Anemoon en Vogelbescherming om de natuur en natuurbeleving terug te brengen op de Nederlandse stranden. Het Groene Strand is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.

Maatregelen voor strandbroeders in de Zuidwestelijke Delta zijn intussen ondergebracht het Actieplan Deltanatuur 2050 waarin Vogelbescherming met veel partijen samenwerkt om de natuur in die regio te versterken. Lees hier meer over actieplan.

Ook op de Waddeneilanden is Vogelbescherming via Wij & Wadvogels betrokken bij acties om strandlopers te beschermen. Dit voorjaar zette terreinbeheerders en handhavers zich extra in om de nesten te beschermen en badgasten te informeren.

Vrijwilliger worden

Word je ook vrijwilliger? Vogels en natuur beschermen? Met z'n allen komen we verder! We zoeken allerlei soorten vrijwilligers.

Help mee

WAD is er aan de hand?

Het Waddengebied is één van de meest populaire vakantiebestemmingen van ons land. Het is ook het leefgebied van miljoenen vogels. Maar met veel wadvogels gaat het niet goed. Als Waddenliefhebbers maken we het de vogels, vaak onbedoeld, moeilijk.
Dat kan anders!