Geplaatst op 27 mei 2020
Ruim een jaar geleden startten twintig boeren uit Amstelland met steun van onder andere Vogelbescherming en financiering van het Groenfonds hun eigen zuivelcoöperatie in Ouderkerk aan de Amstel. Belangrijk doel van de Boeren van Amstel, zoals ze zich noemen, is het maken van zuivelproducten voor de grote Amsterdamse markt. Korte ketens, goed voor het milieu. De winst moet ten goede komen aan die boeren die zich extra inspannen voor de weidevogels zoals grutto en tureluur door later te maaien, minder mest te gebruiken, hogere waterstanden te creëren en kruidenrijk grasland te behouden. Precies zoals in de toekomst op veel meer plekken moet gebeuren. Geen stimulans voor maximale productie, maar een stimulans voor natuurvriendelijke productie.
Een nieuwe zuivelfabriek starten is geen sinecure; na een paar maanden ging het mis. Een technisch mankement maakte dat de productie tijdelijk moest stoppen. Na de zomer van 2019 werd de fabriek met succes weer opgestart. Stap voor stap groeide de omzet. Vooral in de Amsterdamse horeca ging het snel en ook supermarkten begonnen interesse te tonen. Afgelopen februari was de groei al boven de verwachting. De fabriek lag op koers om binnen twee jaar winstgevend te zijn.
Toen kwam de tweede klap: de coronacrisis. De horeca ging dicht. Wég afzet voor die duizenden cappuccino’s en caffè latte’s die er in de Amsterdamse cafés en restaurants worden gedronken. De Boeren van Amstel lieten zich niet uit het veld slaan. Bij de beperkte groep supermarkten die de zuivel van de Boeren van Amstel verkoopt steeg de omzet en met andere ondernemers in Amstelland maakten de boeren een wekelijkse doos met voedselproducten voor thuisbezorging. Een stukje van de verloren omzet werd zo teruggewonnen.
Ondertussen besloten de boeren om niet alleen het resultaat van de onderneming ten goede te laten komen aan boeren die zich extra inspannen voor weidevogels. Van elk verkocht pak melk of yoghurt gaat er vanaf nu direct 5 cent naar de weidevogels in Amstelland. Intussen tonen de grote supermarktketens in Amsterdam belangstelling om na de zomer zuivel van Boeren van Amstel te gaan verkopen. Daarmee kan de financiële bijdrage aan het weidevogelbeheer in Amstelland substantieel worden. Als veel mensen de melk kopen natuurlijk.
Om dit allemaal waar te kunnen maken zoeken de Boeren van Amstel extra financiering in de vorm van een lening. Daarvoor zijn ze een crowdfundingactie gestart. Het te lenen bedrag wordt onder andere ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe producten.
Meer informatie over de Boeren van Amstel en over de crowdfunding.
Vogelbescherming stelde factsheets samen op basis van alle onderzoeken in binnen- en buitenland. Gratis, voor iedereen die betrokken is of meer wil weten over weidevogels.
Lees nieuws en de mooiste artikelen op onze site. En ontvang maandelijks een selectie van de beste artikelen in je mail.