Geplaatst op 19 oktober 2021
Wat begon met een idee van communicatiebureau KesselsKramer, dat met een zelfbedachte briefing aan de slag ging, mondde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder het mom van ‘bekend maakt bemind’, ontstond het idee om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken. Vogelbescherming raakte enthousiast en samen werd besloten het idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, in de categorie non-profit. Met de eerste prijs, van 500.000 euro aan mediawaarde, als resultaat.
De stadse mens kent momenteel meer automerken dan vogelsoorten, wat een ongunstige ontwikkeling is voor de onbekende soorten. Onder andere verstedelijking, recreatiedruk en grootschalig agrarisch grondgebruik maken het leefgebied van veel vogels in Nederland steeds kleiner. Ze komen in de verdrukking en verliezen aan zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, aldus reclamewetenschappers. En waar men waardering voor heeft, daar is men zuinig op. Reden te meer om digitale buitenreclame – dat immense bewegende beelden kan vertonen – in te zetten voor deze campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.
In de uitingen laten verschillende vogels, zoals onder andere de grauwe klauwier en de tureluur, zich van hun mooiste en meest iconische kant zien, alsof het een reclame voor de nieuwste smartphone betreft. Zo vangen ze de aandacht van een breed publiek en helpen ze de vogelkennis van voorbijgangers te vergroten. Bekendheid met en kennis over vogels zijn de eerste stappen richting bescherming. En dat is nodig om de verscheidenheid van soorten in stand te houden voor een gezonde leefomgeving en biodiversiteit in Nederland.
Vogelbescherming heeft voor wie – na de eerste kennismaking met de vogels – een stapje verder wil gaan, de online tool mijnvogelvinder.nl gelanceerd. Deze handige web-app laat binnen een handomdraai zien welke vogelgebieden zich in de buurt van de gebruiker bevinden, welke vogels daar te ontdekken zijn, hoe ze herkend kunnen worden en welke geluiden ze maken. Het vormt een goede compensatie voor de dalende aandacht die er binnen het onderwijs is voor vogelsoorten.
“De competitie was een uitgelezen kans om de kwetsbaarheid van bedreigde vogels op een andere, positieve manier te belichten”, aldus Matthijs de Jongh, partner bij KesselsKramer. “Dat begon bij ons met de vraag wat deze vogels zélf zouden doen om hun naamsbekendheid en waardering bij een breed publiek op te krikken. Hierbij volop gebruikmakend van de stadslocaties en digitale mogelijkheden die de enorm grote schermen bieden. Het feit dat de jury de inzending omschreef als een ‘cadeautje voor het publiek’ was een fantastische stimulans.”
In de campagne worden vier vogels gebruikt: de gele kwikstaart, ook wel liefkozend de ‘gele kwik’ genoemd; de grauwe klauwier, herkenbaar aan zijn zorro-masker; de bontbekplevier, met oranje snavel heen en weer rennend op de stranden van de Wadden en Zeeuwse Delta; en de tureluur, die z’n naam te danken heeft aan het herkenbare ‘tjuluuluu’- geluid. Deze vier vertegenwoordigen de helaas vele soorten die op de Rode Lijst van bedreigde broedvogels staan. Onlangs heeft Birdlife International een alarmerende update over de Europese Rode Lijst gepubliceerd.
Ontdek meer dan driehonderd vogelsoorten in één online vogelgids met: vogelgeluiden, tekeningen, foto's, vogelaantallen en meer. In de online vogelgids van Vogelbescherming vind je vogels die in Nederland voorkomen.
Met MijnVogelvinder.nl in de hand herken je vogels door het hele land! Ontdek welke soorten je tijdens het wandelen of fietsen kunt tegenkomen en waar je op moet letten om ze daadwerkelijk te zien.