Geplaatst op 29 februari 2016
Tweemaal per jaar trekken honderden miljoenen vogels langs de Afrikaanse en Euraziatische trekroute. Onderweg moeten ze niet alleen natuurlijke hindernissen als de Middellandse Zee en de Sahara overwinnen, maar ook bedreigingen die het gevolg zijn van menselijke activiteit. Daar bovenop komen dan nog het verlies van cruciale rustgebieden en problemen door klimaatverandering. De afgelopen tijd zijn er echter met het project Flyway Conservation in the Mediterranean mooie beschermingsresultaten bereikt. Zoals in Kroatië, Turkije en Marokko.
De kleine torenvalk leek uitgestorven in Kroatië. Totdat in 2010 een kleine broedkolonie werd ontdekt in de buurt van het eiland Rab. Precies op de belangrijkste foerageerplek van de valken wilde de regering een nieuwe luchthaven bouwen. Door directe actie van BirdLife Partner BIOM werd de kleine torenvalk op de Kroatische Rode Lijst geplaatst en werden de luchthavenplannen afgeblazen. Niet alleen belangrijk voor de kleine torenvalk, maar voor álle Kroatische vogels, want het is de eerste keer dat een negatieve invloed op vogels niet alleen kon worden aangetoond, maar ook daadwerkelijk leidde tot maatregelen. Een belangrijk en welkom precedent in Kroatië.
De steppekievit is een ernstig bedreigde vogel. Wereldwijd zijn er minder dan 6000 paren. Vanuit de broedgebieden in Kazachstan trekt de steppekievit door Turkije naar de zuidelijker gelegen belangrijkste overwinteringsgebieden. Doia Dernegi, onze BirdLife Partner in Turkije, heeft de illegale jacht aangepakt in het natuurreservaat Ceylanpinar, een van de belangrijkste rustgebieden van de soort. Een team van vrijwillige opzichters waakt nu over het gebied en dat blijkt zeer succesvol. De illegale jacht is sterk afgenomen. Grootste succes: het uitroepen van een jacht-vrije zone in Ceylanp?nar aan het begin van het jachtseizoen 2015 - 2016. De steppekievit kan weer veilig door Turkije trekken!
Twee mooie successen van GREPOM, de BirdLife Partner in Marokko, met een speciale rol voor Vogelbescherming. GREPOM wist de bouw van een windpark in het Rifgebergte te voorkomen. Het geplande park lag precies op een belangrijke route voor trekvogels en zou vooral veel roofvogels noodlottig zijn geworden. GREPOM kon ook de lokale overheid van Larache, een havenstad in het noorden van Marokko, overtuigen om de Loukkos-zoutpannen te gaan herstellen. Die vormen een zeer belangrijke tussenstop voor trekvogels en een leefgebied voor steltlopers. Essentieel voor de start van dit herstel is de financiële steun die Vogelbescherming kan bieden dankzij een succesvolle fondswerving onder haar leden.