Geplaatst op 24 mei 2017
Tijdens de actie van Vogelbescherming rondom verrekijkers in mei gaven vijf vrijwilligers in de winkel van Vogelbescherming geduldig advies over welke kijker het meest passend is, gegeven iemands budget en gebruik. Maar deze extra menskracht blijkt nauwelijks genoeg. “We krijgen op sommige momenten de verrekijkers bijna niet aangesleept”, aldus retailmanager Martijn Overbeeke.
“We merken de laatste jaren al dat vogels kijken populairder wordt. In 2017 breken we records. Het is niet alleen druk in onze winkel in Zeist, maar ook in onze webshop. En klanten zijn steeds jonger. Dat vinden we fantastisch: hoe meer mensen vogels kijken, hoe meer draagvlak er komt voor de bescherming van vogels. Bovendien steunt iedereen direct ons beschermingswerk met een aankoop bij Vogelbescherming. En daarvoor doen we het tenslotte!”
Hoe meer mensen vogels kijken, hoe meer draagvlak er komt voor de bescherming van vogels.
De toegenomen populariteit van vogels kijken weerspiegelt zich ook in de media. Arjan Dwarshuis verbeterde het wereldrecord vogels kijken en was zo’n beetje in alle talkshows te gast. Vogelaar Klaas de Jong won het tv-programma ‘In de ban van de condor’ en is sindsdien BN’er.
En onze eigen Camilla Dreef en Nico de Haan, de ambassadeurs van Vogelbescherming, zijn veel gevraagd bij radio en tv. Nico de Haan bedient ook nog eens honderdduizenden tv-kijkers met zijn tv-programma ‘De Baardmannetjes’.
Steeds meer bekende Nederlanders komen als vogelaar uit de kast. Van Jochem Meijer tot Eddy Zoey, ze hebben altijd een kijker bij zich. De trend is onmiskenbaar. Niet voor niets maakte het programma EénVandaag deze week de reportage ‘Vogelaar in opmars’.
Ook de vogelaarpopulatie verandert. Waar vogels kijken jarenlang voorbehouden leek aan heren met liefst een baardje, hebben nu ook vogelende vrouwen het heft in handen genomen, zoals eerder al in Engeland, Scandinavië en de VS gebeurde. Dat Volkskrant-columniste Silvia Witteman schrijft dat ze Beleef de Lente op de voet volgt, dat NRC-journaliste Saskia van Loenen columns schrijft in ons lijfblad Vogels en dat onze ambassadeur Camilla Dreef populaire vogelvlogs maakt, het draagt er allemaal aan bij.
Het vogelen verhipt. Steeds meer jongeren ontdekken het vogels kijken. Uit onderzoek van de Britse krant The Telegraph bleek dat 32% van de jongeren tussen de 16 en 25 naar vogels kijkt. Er wordt in vogelaarsland al gesproken van een ‘hipster-generation’.
En ook in Nederland zien we cool uitziende birders bossen bevolken. Daarbij geholpen door sociale media, waarop ze hun ervaringen delen, zeldzame waarnemingen plaatsen en vooral de lol van het vogels kijken uitdragen. Arjan Dwarshuis is de aanvoerder van deze generatie vogelaars. Hij mag dan bekend zijn geworden door zijn wereldrecord vogels kijken, maar hij spreekt vooral tot de verbeelding door zijn ongebreidelde enthousiasme, oprechte liefde voor vogels en de enorme lol die hij uitstraalt: “Vogels kijken brengt je lekker buiten, je bent altijd op zoek naar het onverwachte, je wordt altijd verrast en het is ook nog een soort van meditatie. Ik vind gewoon dat iedereen moet vogels kijken!” Waarvan akte Arjan.