Vogeltuin

Persoonlijk tuinadvies op maat

Wil je meer vogels in je tuin? Ook je stadstuintje of balkon kan een paradijs voor vogels zijn. Mits er iets voor ze te halen valt, zoals eten of beschutting. Vraag een van onze Tuinvogelconsulenten om een advies. Deze deskundige vrijwilligers maken een plan op maat, waarmee je meteen aan de slag kunt.
Pimpelmees / Elwin van der Kolk Pimpelmees / Elwin van der Kolk

Wat ontvang je?

In het advies zitten tips om je tuin vogelvriendelijker te maken. Bijvoorbeeld over de inrichting, soorten beplanting en onderhoud. Daarbij wordt rekening gehouden met de grondsoort, de vogelsoorten die in de omgeving voorkomen en natuurlijk je persoonlijke wensen. Het advies omvat ook een schetsmatig ontwerp en een lijst met mogelijke planten.

Tuinvogelconsulenten doen hun werk op vrijwillige basis. Je betaalt alleen een donatie aan Vogelbescherming: € 30,00 voor leden en € 47,50 voor niet-leden.

JA, IK WIL GRAAG EEN TUINADVIES AANVRAGEN

(Nog geen lid? Je kunt meteen lid worden.)

Na een jaar zag ik al meer vogels in de tuin. Musjes, merels, tortels, maar ook egels, bijen en kolibrievlinders. Het doet me goed om zo veel leven in mijn tuin te hebben.

Linda Louwissen, die een tuinadvies aanvroeg

Hoe werkt een Tuinvogelconsulent?

Koperwiek / Shutterstock

Geluk is een vogeltuin

Wie wordt er niet blij van het gescharrel en gezang van vogels in de tuin? Het is zelfs wetenschappelijk bewezen: wie meer vogels ziet, voelt zich gelukkiger. Maar een vogeltuin heeft meer voordelen:

• Biodiversiteit: ook bijen, vlinders, vleermuizen en egels voelen zich thuis in een vogeltuin.
  • Klimaatbestendig: met veel groen en weinig tegels helpt een vogeltuin tegen hittestress en wateroverlast.
  • Onderhoudsarm: hoe minder je snoeit, wiedt en opruimt, hoe blijer je de vogels maakt.
Liesbeth van Weert / Fred van Diem Liesbeth van Weert / Fred van Diem

Interview Liesbeth de Weert

Liesbeth: "Ik ga altijd eerst kijken hoe de tuin in kwestie erbij ligt. Wie zijn de mensen die er wonen en wat verwachten ze? Meestal kun je ter plaatse al diverse suggesties doen, zoals een goede plek voor een takkenril of vijver; plekken waar vogels beschutting, insecten (eten) en drinken vinden."
Lees het hele interview.