Huismus

Dutjes doen

Sarah Ligthart | donderdag 6 juni 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 127x

Eind deze maand begint de zomer en daarmee begint ook de tijd van zitten in de zon en luieren aan het strand. De jonge zeearenden kunnen daar ook wat van, wie de livestream kijkt, ziet al gauw dat de pykjes er erg van houden om lekker te liggen. Slapen ze dan ook?

Veel slaap

Jonge dieren hebben veel rust nodig om genoeg energie te hebben om te groeien. Onze jonge zeearenden zijn de afgelopen tijd behoorlijk gegroeid, vandaar hun voorkeur voor het languit liggen. Die rust hebben ze ook nodig om alle nieuwe prikkels en ervaringen te verwerken. Met de vernieuwde energie kunnen ze dan weer verder met opgroeien en zijn ze elke dag een stapje dichter bij het uitvliegen.

Slaap bij vogels

De manier waarop vogels slapen lijkt heel sterk op de manier waarop zoogdieren slapen, behalve dat veel vogels niet liggend op hun nest slapen, maar bijvoorbeeld op één been staand op een tak. Ook vogels hebben een fase van remslaap en een fase van niet-remslaap. Het is – vooral voor vogels met een nestje – belangrijk om op hun hoede te blijven tijdens hun periode van rust, daarom kunnen ze met één helft van hun brein slapen. Zoogdieren die in het water leven, zoals dolfijnen, doen dit ook. Deze vorm van slaap gebeurt tijdens de niet-remslaap en ze kunnen dan één oog open hebben en één oog dicht.

Jonge vogels

De periode van niet-remslaap is ook voor de jonge zeearenden heel belangrijk, en wel de periode van diepe slaap (of trage-golf-slaap). Tijdens deze fase wordt er nieuw lichaamsweefsel aangemaakt, worden de botten en spieren versterkt en hun herinneringen verwerkt. Erg belangrijk voor jonge vogels die nieuwe vliegtechnieken aan het leren zijn!