Roerdomp / Theus van Kleffens Alle berichten

Verbonden moerasnatuur Friese IJsselmeerkust geeft vogels en vissen meer ruimte

Geplaatst op 19 juli 2024

Met het verbinden van moerasnatuur met het open water, krijgen vogels en vissen meer ruimte aan de Friese IJsselmeerkust. Vogelbescherming Nederland trapte vandaag samen met haar partners de werkzaamheden voor het project bij de Mokkebank af, met een symbolische schop in de grond. Het project zal straks het IJsselmeer weer een stukje natuurlijker maken.

Meer ruimte voor vogels en vissen

Op de Mokkebank, een natuurgebied gelegen aan de Friese IJsselmeerkust, worden  moerasgebieden aangelegd met een natuurlijk waterpeil (een laag zomerpeil en een hoog winterpeil). Dit is goed voor de ontwikkeling van rietland. Daarnaast komt er een vispassage. Deze aanpassingen geven vissen de gelegenheid om te paaien op de Mokkebank. Uitgekomen jonge vis kan er opgroeien en vervolgens naar het IJsselmeer trekken. Uiteindelijk zorgt dat voor een verbetering van de visstand, meer verbinding met het achterland en een aantrekkelijker leefgebied voor vogels, zoals visdief en roerdomp. Zo, ontstaat er meer ruimte voor vogels en vissen en wordt het IJsselmeer weer een stukje natuurlijker.

Visdief / Ruud van Beusekom Visdief / Ruud van Beusekom

Manon Tentij, Hoofd Bescherming bij Vogelbescherming, geeft aan wat het belang is van deze gebiedsaanpassingen: “Van dit grote zoetwatermeer zijn honderdduizenden vogels afhankelijk. Het project helpt de vogels enorm, omdat er meer ruimte en voedsel beschikbaar komt voor kwetsbare soorten, als grote karekiet en visdief. We zijn dan ook erg blij dat dit samenwerkingsproject nu van start gaat en zien uit naar een duurzame samenwerking.

Meer IJsselmeer: op weg naar natuurlijker IJsselmeer

De maatregelen om de vis- en vogelstand te verbeteren, zijn onderdeel van het project ‘Meer IJsselmeer’ waarvoor Vogelbescherming 1,7 miljoen van de Nationale Postcode Loterij ontving. Met als doel het natuurlijk maken van de oevers in het IJsselmeergebied en het creëren van een verbeterde verbinding naar het achterland.

Slechte staat IJsselmeergebied

Dat is hard nodig, want door de komst van de Afsluitdijk is de verbinding met zee verloren gegaan, en daarmee veel van de oorspronkelijke waterdynamiek en natuurlijke processen. Hierdoor is de kwaliteit van natuur in het IJsselmeergebied verslechterd. Gelukkig vinden er op verschillende plekken nu werkzaamheden plaats om de natuur te helpen herstellen. Maar het IJsselmeer is groot en we zijn er nog niet. Lees meer over onze toekomstvisie ‘IJsselmeer op peil’.

Mokkebank / It Fryske Gea Mokkebank / It Fryske Gea

Samenwerking Friese IJsselmeerkust

Voor het Project Mokkebank zijn de doelen van het project ‘Versterken Friese IJsselmeerkust’ en ‘Meer IJsselmeer’ samengebracht*. It Fryske Gea beheert de Mokkebank. Dankzij deze samenwerking wordt de Friese IJsselmeerkust weer sterker, mooier en natuurlijker.

Lees hier meer over de samenwerking, maatregelen en de Mokkebank.

*Het project 'Versterken Friese IJsselmeerkust' is een samenwerking tussen Rijk en regio. Regionaal gaat het om een samenwerking tussen provincie Fryslân, gemeente Súdwest-Fryslân, gemeente De Fryske Marren en It Fryske Gea. Het project ‘Meer IJsselmeer’ is een initiatief van Vogelbescherming en mogelijk gemaakt met steun van de Nationale Postcode Loterij.

Vogels in natuurgebieden

De parels van de Nederlandse vogelnatuur zijn de kust en de waterrijke gebieden. Voor miljoenen vogels zijn deze plekken - Waddenzee, Zuidwestelijke Delta en het IJsselmeergebied - van wezenlijk belang.

WAD is er aan de hand?

Het Waddengebied is één van de meest populaire vakantiebestemmingen van ons land. Het is ook het leefgebied van miljoenen vogels. Maar met veel wadvogels gaat het niet goed. Als Waddenliefhebbers maken we het de vogels, vaak onbedoeld, moeilijk.
Dat kan anders!