Pimpelmees jong / Meike van Arendonk Fotogalerij Alle berichten

Zoals de ouden zongen…

Geplaatst op 3 juni 2024

Juni is de maand van de jonge vogels. Die zijn vertederend als geen ander, en dat vinden jonge kinderen ook. Trek er daarom nu met je (klein)kinderen op uit en toon ze hun gevleugelde leeftijdsgenootjes, omgerekend naar vogeljaren welteverstaan. Jong geleerd is immers oud gedaan.

Jong gespuis

‘In mei legt elke vogel een ei,’ luidt het spreekwoord. En hoewel dat niet echt klopt – veel soorten beginnen eerder, gaan langer door of kunnen jaarrond toeslaan –, kun je vooral in juni toch echt heel wat jonge vogels verwachten. Liefde voor dieren en voor vogels krijg je vanaf je geboorte mee, zo lijkt het, en natuurlijk vooral als ook de ouders daar een hart voor hebben. Neem je (klein)kinderen, nichtjes, neefjes of buurkinderen daarom al zo vroeg mogelijk mee naar buiten en laat ze daar vooral de leuke natuur zien. Jonge vogels zijn aandoenlijk, en dat maakt kinderen enthousiast, wat ze op latere leeftijd ook betrokken bij de natuur kan houden.

Kind met verrekijker in het bos / Shutterstock Kind met verrekijker in het bos / Shutterstock

Natuurlijke invloed

Niet alleen vogels zijn leuk om te ontdekken, buiten leer je nog veel meer. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat betrokkenheid bij de natuur goed is voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Natuur heeft een bijzonder positieve invloed op concentratie, motoriek, denkvermogen, creativiteit en sociale vaardigheden van jonge kinderen. Spelen in de vrije natuur is daarnaast leuk en ongedwongen. Bovendien maken kinderen er sneller vriendjes. En dat is een prettige bijkomstigheid, want de aandachtspanne van jonge kinderen is doorgaans niet heel lang. Na een halfuurtje vogels kijken lekker ravotten dus, dat hoort er ook bij.

Kleine kinderen worden groot

Als kinderen die liefde voor natuur hebben meegekregen wat ouder worden, zijn er diverse verenigingen voor jongeren die het leuk vinden om de natuur in te gaan. Voor de iets oudere kinderen is er bijvoorbeeld de Natuurontdekkers, de nog iets oudere jongeren kunnen terecht bij de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJM) en Jongeren in de Natuur (JNM).

Deze clubs organiseren kampen en excursies met rondom natuurthema’s. Dus niet alleen vogels, maar ook vlinders, vleermuizen, planten en nog veel meer. Je hoeft geen voorkennis te hebben of alles over een bepaald onderwerp te weten. Kijk op hun sites en meld je aan. Van harte aanbevolen.

Jeugdkamp / Janko van Beek Jeugdkamp / Janko van Beek

…piepen de jongen

Zoals de ouden zongen, piepen de jongen: het aloude spreekwoord geeft aan hoe het idealiter werkt. Als de natuurgekke kinderen eenmaal zelf volwassen zijn, brengen ze de liefde voor de natuur weer over op hun eigen kroost. Zeker in de huidige tijd is het belangrijk dat we de verbinding met de natuur behouden. Een gezonde natuur leidt immers tot gezondheidswinst voor lichaam en geest, en dus is er ook maatschappelijke ‘winst’: lagere zorgkosten en minder verzuim. En ook op latere leeftijd kunnen ze nog genieten van de jonge vogels. Want die zijn er elk jaar opnieuw.

Online vogelgids

Ontdek meer dan driehonderd vogelsoorten in één online vogelgids met: vogelgeluiden, tekeningen, foto's, vogelaantallen en meer. In de online vogelgids van Vogelbescherming vind je vogels die in Nederland voorkomen.

naar de vogelgids

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs