Geplaatst op 12 mei 2014
Joost Hartog, campagneleider van Red de Rijke Weide, trapte het debat af. Hij vertelde de zaal dat koeien de afgelopen 30 jaar twee keer zoveel melk zijn gaan geven en dat tegelijkertijd de bloemen, bijen en weidevogels voor een groot deel zijn verdwenen. Nederland bestaat voor het grootste deel uit monotone graslanden met eiwitrijk raaigras. Goed voor de melkproductie van de koeien, slecht voor al het leven op het land.
"Nederland is het op een-na-slechtste land in Europa als het gaat om biodiversiteit" vertelde hij de zaal. Dat is ook de reden dat Vogelbescherming gestart is met de campagne Red de Rijke Weide, zodat 20 procent van het grasland in Nederland als bloemrijke weide behouden kan blijven.
Louise Vet, directeur van het NIOO-KNAW hield de zaal de vraag voor of het erg is als de grutto zou verdwijnen. Ja, stelde ze. Grutto's zijn afhankelijk van insecten, die op de bloemen en kruiden op het land afkomen. Dat is niet alleen mooi om te zien, maar heeft ook een functie. "Variatie is de basis van het leven, een veelheid van soorten zorgt er voor dat de natuur zich steeds weer kan aanpassen."
Boeren uit de zaal vertelden dat omschakelen niet zo heel makkelijk is. Er zijn weinig vergoedingen voor boeren die rekening houden met de biodiversiteit op hun land. Als consumenten een paar cent meer betalen voor hun melk, biedt dat meer mogelijkheden. "Ruim 100 weidevogelboeren werken al met elkaar samen en hebben veel kennis en ervaring. Laat de grote corperaties van ze leren" reageerde Kees de Pater van Vogelbescherming.
Ondanks de discussie hoe ecologie en economie samen kunnen gaan, was er overeenstemming dat de oplossing ligt in samenwerking. Dat is ook wat Vogelbescherming met de campagne Red de Rijke Weide voor ogen heeft. Samen met boeren wil Vogelbescherming de consument en zuivelfabrikanten overtuigen dat het produceren van melk en natuur samen kan gaan. Op het Food Film Festival in Amsterdam is die boodschap aangekomen.