Huismus

Vorstschade

Wim van Nee, STORK | vrijdag 5 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1097x

Eind maart, prachtig zacht voorjaarsweer. De natuur reageerde er uitbundig op, overal ontwikkelden knoppen, bloeiden bloemen en kwam blad tot ontwikkeling. Ook de blauwe regen in de tuin beloofde, gezien het aantal bloemknoppen, weer een zee van blauwe bloemen.

Tot in de tweede helft van april de nachtvorst toesloeg. Alle knoppen bevroren en ook heel veel andere planten liepen vorstschade op.

Waarom vertel ik u dit? Insecten kunnen koude winters goed overleven. Met hun lichaam in de winterrustmodus,  overwinteren ze als ei, larve of volgroeid insect. Hun lichaam is voorzien van een effectief natuurlijk antivries. Door zacht voorjaarsweer worden insecten weer actief, antivries is niet meer nodig. Komt er dan toch nachtvorst, dan gaan heel veel insecten alsnog dood, de insectenwereld loopt ook vorstschade op. En dát heeft gevolgen voor de dieren die daarvan afhankelijk zijn. Voor ooievaars bijvoorbeeld.

Jonge ooievaars die net uit het ei zijn, hebben behoefte aan een gevarieerd menu, waarin insecten een hoofdrol spelen. Als die er te weinig zijn door vorstschade, dan moeten de oudervogels gebruik maken van andere voedselbronnen. De volwaardigheid daarvan is altijd minder dan die van het noodzakelijke insectenrijke  menu. De oudervogels kunnen wel regenwormen voeren, maar de belangrijke bouwstoffen voor opgroeiende jongen zijn daarin onvoldoende aanwezig. Ze kunnen ook grotere prooien zoals kikkers voeren, maar die zijn soms letterlijk te groot. Verder worden er ook pakketjes, bestaande uit ondefinieerbare grotere brokken, uitgebraakt. De jongen eten ervan, want het hongergevoel is groot. Of ze er iets aan hebben is echter de vraag.  Kortom, de jongen hebben het moeilijk, omdat de oudervogels niet in staat zijn om voldoende volwaardig voedsel aan te leveren. En dát kan, in combinatie met het  aanhoudende koele weer waar Arda gisteren over schreef, fataal zijn.

Maar er is beter weer beloofd en de natuur heeft een groot herstellend vermogen. Wie weet komt het voor de twee dappere jongen op tijd. Vandaag zien ze er in ieder geval goed en actief uit.
En als ze alle twee gezond uitvliegen, dan behaalt ons Gennepse paar toch een goed en bovengemiddeld resultaat.

(zondag in Vroege Vogels, direct na 9.00 uur meer over de Gennepse ooievaars)