Huismus

Geen broedsel

De 2 mannen hadden alleen maar aandacht voor elkaar (Foto Jan Lohuis)

Door Peter van den Akker
Twentse Vogelwerkgroep

Territoriaal gevecht in Twente op 23 maart 2017

Peter van den Akker | woensdag 12 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1044x

Op 23 maart was Jan Lohuis uit Almelo de gelukkige om van zeer nabij een territoriaal gevecht tussen 2 mannetjes IJsvogels te kunnen filmen. Dit gevecht heeft veel gelijkenis met het territoriale gevecht van 16 maart op onze broedlocatie.

In Twente worden jaarlijks de belangrijkste beken uitgekamd op IJsvogels en Grote Gele Kwikstaarten. Jan is één van de tellers die jaarlijks een aantal beken telt. Toen hij op 23 maart om circa 13.30 uur arriveerde op een vaste nestlocatie van IJsvogels, zaten hier 2 vogels een meter uit elkaar in een struik. Jan zette zijn fiets tegen het raster en liep telkens enkele meters naar de vogels toe terwijl hij foto's nam. Tot zijn verbazing vlogen de vogels niet weg en kon hij deze tot op circa 10 m benaderen. Aangekomen bij de oever begonnen de vogels een gevecht dat circa 1,5 minuut duurde. Na een kwartier volgde een tweede en schijnbaar laatste gevecht dat een halve minuut duurde. Hiervan is de film bijgevoegd. Na dit tweede gevecht is één van de vogels verdwenen. Het bleken 2 mannen te zijn die elkaar bij de snavel vasthielden en onder water probeerden te drukken. Het gevecht lijkt erg op dat van 16 maart maar is veel beter te volgen. Kijk en geniet.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs