Huismus

Gezellige buurtgenoten

Jochem Kühnen | zaterdag 1 juni 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 108x

Het geluid van tjilpende mussen in een haag hoort erbij. Maar zo vanzelfsprekend is het niet dat deze cultuurvolger ook in jouw directe omgeving te horen is. Lees er meer over in dit blog!

Rode Lijst

De Huismus (Passer domesticus) staat op de Rode Lijst als “gevoelig”. Het aantal broedpaar wordt geschat tussen 600.000 en 1.000.000 (2018-2020), maar in de periode 2013-2015 was dat nog 2.000.000 tot 3.000.000. Tussen 1990 en 2015 is het aantal broedpaar hard achteruit gegaan, maar sinds die tijd gaat het gelukkig weer iets beter. Omdat het nog geen volledig herstel is en er nog wat extra aandacht nodig is, is 2024 dus uitgeroepen tot Jaar van de Huismus.

Rommelige omgeving

De mussen van Beleef de Lente leven op een mooi gevarieerde plek met in de directe omgeving alles wat ze nodig hebben, de zogenaamde 4 V’s. Dat zijn de mogelijkheid zich (V1) voort te planten, (V2) voldoende voedsel te kunnen vinden, (V3) veiligheid en (V4) variatie. Voor voortplanting zijn een ruime hoeveelheid nestkasten aanwezig, voedsel voor de volwassen mussen bestaat vooral uit een keur van zaden en bessen. Om straks de jongen te voeren zijn voldoende insecten nodig. Veiligheid vinden de mussen in nabij gelegen hagen waarin ze kunnen wegduiken als bijv. een jagende Sperwer langs komt. Verder is er in de omgeving natuurlijk ook mogelijkheid een goed zandbad te nemen!

Rommelig nestje

Niet alleen de omgeving rond de nestplaats mag best een beetje rommelig zijn, de mussen bouwen zelf ook een vrij rommelig nest. Als nestmateriaal worden graag sliertige grassen en vezels gebruikt. Mussen kunnen dit vol overgave proberen los te trekken van gras of stengels zoals die van Hop. Ook daar op lijkend materiaal zoals draden en synthetisch materiaal kunnen worden gebruikt. Het zal voor de lezers duidelijk zijn dat dit soort materialen niet in de omgeving thuis horen. Hopelijk blijft ‘ons’ nestje er natuurlijk uitzien en kunnen we goed volgen wat er gebeurt.

Foto: Jochem Kühnen