Huismus

Geen broedsel

Dé 'Biesboschbaas' van de Biesbosch, man visarend 7TG, heeft momenteel jongen op een ander nest! Foto: Roel Diepstraten

Door Harm Blom

Als er maar gebroed wordt!

Harm Blom | dinsdag 4 juni 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 78x

Voor het vierde jaar konden wij live genieten van de terugkomst van man visarend met ‘codenaam’ 7TG. Wat een bijzonder moment op 23 maart! Hij had het voor het negende jaar voor elkaar gekregen om na een overwinteringsperiode in het verre Zuiden terug te keren naar de Biesbosch. Als eerste in NL!
Man S2 brengt zijn nieuwe dame een vis en lost haar af voor het broeden. Foto: Jan Bezemer

Kapers op de kust

In het stille domein van de visarend leven veel andere dieren. De rust die hier heerst, trekt veel dieren aan. Zo is de kreek geliefd bij onder andere ganzen, eenden, ijsvogels, vossen, reeën, bevers én boommarters. Verschillende daarvan hebben ook interesse in het nest van de visarend. Dat hebben wij vorig jaar kunnen meemaken. Dit jaar hadden wij dan ook de hoop dat man visarend snel gezelschap zou krijgen van een nieuwe vrouw. Dan was hij niet alleen en konden ze samen de kapers te lijf gaan. Maar dat bleek ijdele hoop. Doordat de grote Canadese ganzen maar ook de zeearenden hem snel in de weg zaten, koos hij blijkbaar al snel eieren voor zijn geld. Met name de ganzen wonnen dit jaar al binnen enkele weken de strijd en werden de baas op het nest. Ze kaapten de studio! Ze overwonnen zelfs de angst voor de boommarter en lieten uiteindelijk twee kuikens ‘uitvliegen’. Ze sprongen letterlijk 9 meter de diepte in!

Kaarten zijn geschud

In 2023 is er in de Biesbosch door twee broedparen succesvol gebroed. Bij het nest van man 7TG kwam de vrouw niet terug en bij man S2 in de Sliedrechtse Biesbosch ging zijn vaste partner toch broeden met de ongeringde buurman. Zo bleven in 2023 mannen 7TG en S2 alleen achter. Ook dit jaar zagen wij bij alle nestlocaties strijd en onrust tussen verschillende mannen en vrouwen. Het is dan best lastig om bij te houden wie nu waar vliegt en wie het uiteindelijk met wie doet. Dankzij de hulp van enkele vogelaars en fotografen weten we nu zeker hoe het zit. Geschikte nestlocaties trekken de aandacht van meerdere visarenden en dan is er dus sprake van onderlinge concurrentie. Maar man 7TG heeft uiteindelijk gewoon een nestlocatie elders in de Brabantse Biesbosch overgenomen en heeft daar nu jongen met de vaste vrouw van dat nest. Hij heeft het gewoon weer voor elkaar! In de Sliedrechtse Biesbosch heeft man S2 toch een nieuwe dame aan zich kunnen binden en die zijn pas eind mei gaan broeden. Dat zien we niet vaak! Verderop heeft het derde paartje nu ook jongen. Omdat we niet in de nesten kunnen kijken weten we nog niet hoeveel eieren of jongen er zijn. Maar de kaarten zijn geschud en we hebben dus weer drie broedparen in de Biesbosch. Op twee andere plekken hangen mannetjes rond. Laten we hopen dat die een fijne zomer hebben en volgend jaar terugkeren.

Toezicht & Onderzoek

We houden uiteraard de nestlocaties in de gaten. Daarbij proberen wij met toezicht de rust zoveel mogelijk te garanderen. Daarom zijn er bij alle nestlocaties ook maatregelen genomen om te zorgen voor een juiste balans tussen broedende visarenden en recreanten. Tot op heden gaat dat goed. Uiteraard houden wij ook bij hoe het broedseizoen bij de visarenden verloopt. Vanaf halverwege juni worden de jongen zo groot dat ze zichtbaar worden boven de nestrand. Dan weten we dus ook meer over het broedsucces. Op één nestlocatie gaan wij proberen de jongen te voorzien van kleurringen. Houd daarvoor de Facebookpagina van Staatsbosbeheer Biesbosch in de gaten en de Instagrampagina van boswachter Harm Blom via @Boswachterblom.

Bedankt!

Ondanks dat we niet vaak konden genieten van visarenden voor de camera, was het wel weer een boeiend seizoen. Door met elkaar bewust het wel en wee op én rondom het nest in de gaten te houden zagen we toch weer mooie dingen. Dit konden wij met elkaar beleven dankzij de inzet van Vogelbescherming Nederland, Staatsbosbeheer Team Biesbosch, Team Visarend van Beleef de Lente en uiteraard ook de sponsor Ecoresult B.V. Achter de schermen zetten enkele mensen zich elk jaar volop in om dit voor jullie mogelijk te maken. Zo ook speciale dank aan Romke voor het maken van alle clips. Bedankt voor het kijken en op naar volgend jaar!?

Om het werk van Vogelbescherming te ondersteunen en Beleef de Lente mede mogelijk te maken, kan je altijd een Tikkie meehelpen. Graag zelfs!

De waterrijke en rustige delen van de Biesbosch vormen wederom voor een geschikt broedgebied voor de visarend. Foto: Staatsbosbeheer