Huismus

2024: Van VA naar CG

Het werd voor de visarendliefhebbers andermaal een teleurstellend seizoen voor de webcams van Beleef de Lente. Het nest werd overgenomen door de grote Canadese gans, die uiteindelijk 2 pullen  kreeg, die snel van het nest sprongen.

Bekijk de clip

Als er maar gebroed wordt!

Harm Blom

04.06.24 Voor het vierde jaar konden wij live genieten van de terugkomst van man visarend met ‘codenaam’ 7TG. Wat een bijzonder moment op 23 maart! Hij had het voor het negende jaar voor elkaar gekregen om na een overwinteringsperiode in het verre Zuiden terug te keren naar de Biesbosch. Als eerste in NL!

Naar alle blogs & vlogs visarend

Die vogel op het nest is toch geen visarend?

Dat klopt, de visarend heeft dit jaar een ander nest gekozen. Dit is de grote Canadese Gans. Deze gans is met een flinke uitbreiding van zijn oorspronkelijk Noord-Amerikaans/Canadese areaal bezig. Via gekweekte park- en volièrevogels zijn nu in heel Noordwest-Europa verwilderde grote Canadese ganzen te vinden.

Deze vraag is gesteld door Moderator 19.

Veelgestelde vragen over de visarend

Mooie visstekjes

Vaak is de visarend zwevend en biddend boven visrijke waterpartijen te vinden, zoekend naar zijn volgende prooi. De visarend broedt in Nederland in hoge bomen en hoogspanningsmasten.

Een flink nest

Visarenden maken in het voorjaar een flink nest van takken in de toppen van bomen, op kliffen of andere hoge structuren. Zolang dit nest niet kapot of bezet is, wordt het herhaaldelijk gebruikt.

Pescotariër ten top!

Bij de visarend gaat er geen dag voorbij dat er geen vis wordt gegeten, het dieet bestaat voor 99% uit vis en 1% uit kleine zoogdieren, vogels en amfibieën.

De Biesbosch

Het robuuste natuurgebied de Biesbosch is al enkele jaren bekend terrein bij de visarend. Sinds 2016 broedt de visarend hoog in de top van een boom. Vanuit de top kan hij zijn territorium overzien.