Huismus

Mutsje nooit genoeg

Heleen Luijt | zaterdag 8 juni 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 124x

Het gezegde “bouwen, bouwen, bouwen” hebben onze mussen heel letterlijk genomen. De kast is inmiddels zo volgepropt dat we de 4 eitjes en de mussen nauwelijks nog kunnen zien. Zo zien we maar weer: vogelen gaat niet alleen over vogels 'zien' maar ook over 'horen'.
Man mus en zijn kroost op een rij (Foto van Vogelbescherming Nederland)

Vanmorgen (8 juni) was het raak. Eén van onze trouwe BDL kijkers tipte ons over mogelijke kuikengeluidjes die uit het nest komen. Zou het eerste ei uitgekomen zijn? Mussen hebben een broedduur tussen de 11 en 13 dagen. Het vierde ei is op 28 mei gelegd dus een snelle rekensom vertelt ons dat de eitjes tussen 8 en 10 juni uit zullen komen. Ma muts zat vrij veel op het nest waardoor de eieren eerder vroeg dan laat uitkomen. Het mussenteam heeft het filmmateriaal van deze desbetreffende ochtend teruggeluisterd en helaas nog geen duidelijk kuikengeluid kunnen waarnemen. Maar dit betekent niet dat er geen kuikens zijn! Omdat 'mutsje nooit genoeg' geen genoeg krijgt van bouwen kunnen we het helaas niet zien.

Man en vrouw mus

Wanneer er kuikens zijn zal pa mus beginnen met voeren. Dus wanneer we pa mus meer gaan zien is dit een goed teken! Maar hoe herkennen we pa mus? Mannetjes en vrouwtjes huismussen zien er verschillend uit. Zoals bij veel vogelsoorten heeft de man fellere kleuren en het vrouwtje een schutkleur. Het mannetje is vooral te herkennen aan zijn grijze petje met rood/bruine strepen aan de zijkant. Verder heeft hij een donkere snavel en zwarte keel. Zijn onderlichaam is mooi grijs met contrasterende bruine vleugelkleuren. Het vrouwtje is lichtbruin met een lichte en gelige snavel. Achter haar oog heeft ze een opvallende lichte streep. De zwarte borst ontbreekt bij het vrouwtje. Dus door een snelle blik te werpen op de borst zie je vaak in één oogopslag om welk geslacht het gaat. De kleine huismus (juveniel) lijkt op het vrouwtje. Na ongeveer 6 weken, dit moment noemen wij ook wel de post-juveniele rui, krijgen de mannelijke kuikens hun typisch mannelijk verenkleed. Dit moment laat dus helaas nog wel even op zich wachten.

Links naar rechts: man, vrouw en juveniel mus