Huismus

Geen broedsel

Welkom bij de Huismus in Beleef de Lente!

René Oosterhuis | woensdag 29 mei 2024 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 120x

Als soort van het jaar moet de huismus natuurlijk ook een plekje krijgen bij Beleef de Lente!

Welkom bij de Huismus in Beleef de Lente!

Vogelbescherming en SOVON kiezen elk jaar een vogelsoort uit die wel wat extra aandacht kan gebruiken. In 2024 is gekozen voor de Huismus en Beleef de Lente is natuurlijk een prima plek om de soort onder de aandacht te brengen van een breed publiek. De Huismus is een soort die eigenlijk iedereen wel kent maar we weten maar weinig over wat er zich in het nest afspeelt. Komende weken wordt het dus spannend om te zien hoe het er in het nest aan toe gaat. Persoonlijk ben ik heel benieuwd of we kunnen gaan zien welke insecten ze aan hun jongen gaan voeren.

Nieuwe ronde nieuwe kansen

Het was spannend dit voorjaar, kiezen de mussen voor de nestkast van Beleef de Lente of maken ze een andere keuze. Na een aantal inspecties begin april werd het stil in de kast en was het duidelijk; de mussen hadden een ander plekje gekozen. Gelukkig hebben Huismussen meerdere broedsels per jaar en ze wisselen daarbij regelmatig van nestplek. De jongen uit de eerste legsels zijn inmiddels uitgevlogen en voor het tweede legsel heeft een paartje huismussen gekozen voor de nestkast van Beleef de Lente! Na een paar dagen nestbouw werd sneller dan verwacht zaterdag ochtend het eerste ei gelegd!

En nu?

Sinds zaterdag is er elke dag een ei bijgelegd. Hoeveel dat er uiteindelijk gaan worden weten we natuurlijk niet maar waarschijnlijk worden het er vier tot zes. Ook is het interessant om te zien of ze nu stoppen met nestbouw of nog doorgaan. Er zijn huismussen die hun nestkast helemaal volbouwen en andere laten het bij een dun laagje strootjes. Vooralsnog behoort dit paartje tot de laatste categorie.

Team Huismus

Tot slot van deze blog wil ik u even voorstellen aan het team 'huismus'. De blogteksten worden geschreven door Claudia Leenders, Heleen Luijt, Merel Zweemer, Jochem Kűhnen en René Oosterhuis. De videoclips worden gemaakt door Claus van den Hoek. En natuurlijk mag moderator 12 niet ontbreken. We wensen jullie veel plezier bij het volgen van de huismus.

Huismus Alle Beleef de Lente blogs