Huismus

Ei-verig werk

Bernice Goffin | zondag 19 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 770x

We zitten nu volop in de legperiode: vrouw legt in de ochtend haar eitje en laat de nestkast de rest van de dag grotendeels ongemoeid. Daarom lijkt het misschien alsof het op dit moment lekker rustig is voor ons koolmezenpaartje. Maar niets is minder waar!
Bewaking en verleiding

Beslissend moment

Voor het mannetje is de legperiode van zeer groot belang. In deze periode wordt namelijk bepaald of alle nakomelingen van zijn vrouwtje ook daadwerkelijk van hém zijn, of dat er ook één of meerdere buitenechtelijke kuikentjes tussen zitten. Dat is bij koolmezen namelijk niet ongewoon. Man koolmees wil dit natuurlijk voorkomen en zal zijn vrouwtje tijdens de legperiode dan ook extra goed in de gaten houden.

Bewaking en verleiding

Deze bewaking begint al ’s ochtends vroeg. Man koolmees is als eerste uit de veren en zingt het vrouwtje, die nog in de nestkast zit, toe. Na even wakker worden komt vrouw koolmees naar buiten om haar man te begroeten. Kort daarna volgt dan meestal een paring. Gedurende de hele dag, maar met name in de ochtend, zullen er meer paringen volgen. Het mannetje zal zijn best doen om het vrouwtje te verleiden om in zíjn territorium te blijven en geen uitstapjes te maken naar de buren. Dit zal hij bijvoorbeeld doen door uitbundig te zingen en haar af en toe te voorzien van een lekker rupsje.

Het broeden in zicht

Het vrouwtje heeft het intussen ook druk: het aanmaken van eieren kost immers veel energie. Ze zal veel moeten eten om de eitjes te kunnen maken en het mannetje helpt haar hier dus af en toe bij. Onze vrouw heeft intussen 5 eieren en het begint dan ook spannend te worden: wanneer gaan we de volgende stap zien? Wanneer zal ons vrouwtje het legsel compleet vinden en definitief gaan broeden? We gaan het allemaal zien de komende dagen!

Hoeveel zullen er nog bijkomen?