Huismus

Foto Leo. vanuit de hoogwerker richting het nest en Torentje 10/06/2015

Door Leo Daanen
Stork

Jaloezie ??

Leo Daanen, STORK | dinsdag 4 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1104x

Het is nu wel heel erg vaak, dat er indringers verjagen moeten worden zeg !!

Jaloers ??

Ooievaars zijn eigenlijk best wel jaloerse vogels hoor. Als ze een nest zien dat bezet is willen ze dat oh zo graag overnemen. Is het niet het nest dan evt. ook het vrouwtje of het mannetje uit de tent lokken. Meestal zijn het jongelingen en ik denk dit keer ook.

Nest Beugen.

In Beugen (in vogelvlucht 4 km van Genneps nest) staan 2 ooievaarsnesten, 1 daarvan is elk jaar bewoond. Vorig jaar zagen we dat het broedsel in Beugen mislukte, dode jongen onder het nest gevonden. De jaloerse ouders gingen daarna het nest in Gennep lastig vallen en gooide zelfs 1 jong uit het nest. Dit jaar zit er een jong vrouwtje (2014 geboren) en mannetje zonder ring op het nest. Deze twee weten niet goed wat ze willen, ze worden regelmatig in Boxmeer op een nest gezien. Ook verdenk ik deze twee van de laster in Gennep. Maar goed, elke vogel moet hoe dan ook zijn eigen nest en territorium verdedigen, zo ook ooievaars.

Andere lastposten.

Vanmorgen echter werden onze ooievaars weer een hele tijd verstoord en dit keer niet door aanvallende ooievaars !

De IR (InfraRood) lamp werkte niet goed en dat heb ik doorgegeven aan BdL en de Gemeente Gennep. Ik kan er een heel verhaal over afsteken maar daar hebben we allen helemaal niets aan. Het komt erop neer dat er wat miscommunicatie was en de gebouwen beheerder met de installateur richting de IR lamp zijn gegaan, wat niet had moeten gebeuren tijdens het broeden.

Op bovenstaande foto zie je het torentje achter het nest, waarin het carillon hangt. Wil je echter bij de camera of IR lamp, dan moet je langs het carillon naar boven en dat is rondom open. Halverwege de bolling van het torentje zie je rechts een luik en daarboven hangt de webcam, eronder de microfoon en de IR lamp. Afstand van carillon tot het nest is ong.  8 meter, dus je kunt je wel voorstellen dat de ooievaars enorm geschrokken zijn van die andere lastposten (het zijn misschien ook niet de aller knapste Haha).

De ooievaars eitjes hebben wel even zonder verwarming gezeten, maar dat overleven ze wel denk ik.

Voorlopig komt (mag) er niemand meer boven bij de webcam komen.

Komt allemaal wel weer goed !

Tot zover de uitleg van een gestreste morgen, niet alleen bij de kijkers in het Clubhuis, maar ook bij de ooievaars.

Ik moet nog wel alle kijkers bedanken voor hun oplettendheid en sommigen die spontaan mij hierover gebeld hebben, Hartelijk Bedankt.

Groetjes,  Leo.