Geplaatst op 7 juni 2016
Vogelbescherming Nederland zet zich sinds enkele jaren in om natuur-inclusieve zuivel op de markt te krijgen. Hiervoor is ze de Red de Rijke Weide campagne gestart die politiek, zuivelorganisaties en consumenten oproept om natuurvriendelijke producten te maken en te kopen. Eerder lukte dit met de biologische producten Red de Rijke Weide Kaas en Terschellinger Kaas. En nu is er Weide Weelde zuivel, verse melk die gewoon in de supermarkt te koop is.
Laat Albert Heijn en andere supermarkten weten dat jij ook melk van rijke weides wilt en dat je daar best een paar cent meer voor wilt betalen. Ons doel is 20.000 kaartjes.
Vogelbescherming ziet dit soort producten als een belangrijke stap naar een ander soort landbouw. Een landbouw die rekening houdt met weidevogels en andere natuur, zoals vlinders, bijen en bloemen. Eén die goed is voor het milieu en dierenwelzijn en die de boeren die zich hier voor inzetten extra beloont. Wie Weide Weelde koopt draagt hier dus rechtstreeks aan bij. De boeren die melk leveren voor Weide Weelde krijgen één cent per liter melk extra betaald voor hun inspanning voor weidevogels. Daarnaast gaat van elk pak twee cent in een fonds waaruit projecten voor weidevogels worden gefinancierd.
Weide Weelde ligt dankzij de boeren van het Boerengilde in de supermarkt. De aangesloten boeren besteden in hun bedrijfsvoering veel aandacht aan de weidevogels op hun land. Flinke delen van hun weilanden worden laat gemaaid en ze hebben een hogere waterstand, waardoor bloemen en kruiden er volop groeien. Daardoor kunnen jonge weidevogels hier veilig opgroeien. Ook de koeien profiteren: minimaal 180 dagen per jaar lopen ze in de wei in plaats van de 120 dagen die bij weidegang nu wordt toegepast Mede als gevolg van de bloemrijke weiden eten de koeien een gevarieerder menu en dat proeven wij weer aan de melk!
Vogelbescherming voert sinds dit voorjaar actie om de supermarkten te overtuigen weidevogelvriendelijke zuivel te gaan verkopen. Bijna 10.000 mensen stuurden via www.redderijkeweide.nl een digitaal kaartje naar de supermarkten om ze daartoe te bewegen. Het is geweldig dat Jumbo en de andere drie supermarkten nu zulke zuivel verkopen, maar we gaan door tot álle supermarkten melk, kaas en andere rijke weidezuivel gaan verkopen. We verdubbelen daarom ons doel: 20.000 kaartjes aan de supermarkten van Nederland. Alleen zo krijgen we de typisch Nederlandse bloemrijke weides terug waar bloemen bloeien, bijen zoemen, koeien grazen en we de grutto’s horen roepen.
Supermarkten van Nederland, ik wil melk van de rijke weide! Stuur een kaartje!