De beste plek voor een nestkast
Leerlingen zoeken in deze les een geschikte plek voor hun nestkast op het schoolplein. Ze doen zelfstandig onderzoek in groepjes en rapporteren over oriëntatie (kompas), hoeveelheid zon (thermometer), hoogte (meetlint) en voorwaarden als aanvliegroute en rust. Ze leren hiermee wat een vogel nodig heeft om zich voort te planten.
Onderdelen les:
- Stap 1: Verkennen van de eisen aan het vogelhuisje
- Stap 2: Locatie bepalen
- Stap 3: Locatie checken
- Stap 4: Nestkast ophangen
- Afsluiting
Openen (PDF)
Classificatie
Kerndoelen:
- 39 (zorgen voor dieren)
- 33 (meten en rekenen met maten)
- 34 (samenwerken)
- 40 (functioneren dier in omgeving)
- 42 (onderzoek aan materialen en natuurkundige verschijnselen)
Vaardigheden OOL:
- waarnemen
- Experimenteren (werken met hulpmiddelen)
- Verwerken en concluderen
Overige vaardigheden:
- denken in systemen (OOL denkwijzen)
Vogelsoorten:
Groepen vogels:
Doelgroep:
Seizoenen:
Thema's:
Vakken:
Binnen/ buiten: