Alle activiteiten

Vogelweekend Schiermonnikoog

Het Waddeneiland Schiermonnikoog is zonder twijfel één van de mooiste plekken in ons land. Nagenoeg het hele eiland is aangeduid als Nationaal Park en de ruime afwisseling tussen de verschillende habitats zorgt voor een ongeëvenaard rijke natuurervaring. Bijna tweederde van het oostelijk deel van eiland bestaat uit een geheel natuurlijke kwelder die twee keer per etmaal onder water loopt. De duinen rondom de vuurtoren liggen hier al sinds 1500 en heten met recht de Oude Duinen.

Logo Birding Breaks

Een totaal andere soort duingebied is de Kobbeduinen. Hier zijn veel geulen dichtgegroeid waardoor er een drassig habitat is ontstaan met zeldzame orchideeën. Aan de westkant van het eiland ligt de Westerplas, het belangrijkste zoetwatergebied op het eiland. Vanuit de schuilhut is er goed zicht op de plas met diverse soorten eenden. Het late najaar op Schiermonnikoog levert - afhankelijk van de weersomstandigheden - nog aardig wat trek op. Denk hierbij aan verschillende soorten lijsters, Vinken, Kepen, Veldleeuweriken maar ook soorten als Sneeuwgors en Strandleeuwerik. De weilanden en akkers op het eiland staan garant voor groepen steltlopers en ganzen zodat een bezoek aan Schiermonnikoog gegarandeerd vogelrijk is!

Duur