Bird Brewery Alle berichten

Nieuwe samenwerking: Bird Brewery en Vogelbescherming

Geplaatst op 4 augustus 2020

Bird Brewery is een jonge, hippe bierbrouwerij uit Amsterdam. Met biertjes als ‘Rumoerige Roodborst’ en ‘Nog Eendje’ combineren oprichters Rik van den Berg en Ralph van Bemmel hun passie voor vogels en bier. Bird Brewery kreeg meerdere internationale prijzen voor hun bieren. Van Bemmel is blij met de nieuwe samenwerking met Vogelbescherming, ter gelegenheid waarvan ook een heel speciaal bier wordt gebrouwen. In september ziet ‘Sternstof’ het licht.

Hoe is Bird Brewery ontstaan?

Ralph: “Rik en ik ontmoetten elkaar op de bieropleiding en de vonk sprong meteen over. Want we bleken beiden een passie voor natuur te hebben en dan vooral vogels. Rik wilde altijd boswachter worden en ik ben al vanaf m’n achtste vogelaar. We besloten samen een brouwerij te beginnen die deze liefhebberijen verenigde. Zo werd in 2016 Bird Brewery geboren.”

Waar halen jullie de inspiratie vandaan voor die leuke namen en etiketten?

“Dat doen we met z’n allen. We hebben een groeiende lijst met allerlei (soms slechte) vogelwoordgrapjes waar we nog een hele tijd uit kunnen putten. Maar we willen de mensen ook graag nog iets bijbrengen. Daarom staat er ook altijd een leuk weetje op het etiket over de vogel. Zo proberen we ons enthousiasme voor vogels over te brengen.”

Etiket Bird Brewery Etiket Bird Brewery

Binnenkort ziet Sternstof het licht, ter gelegenheid van onze samenwerking. Wat voor biertje wordt het?

“Het is een blond bier exclusief gebrouwen voor Vogelbescherming. Het is niet zwaar, fris en fruitig, en is dus lekker doordrinkbaar. Het is een biertje dat je bij iedereen neer kunt zetten, maar toch heel bijzonder is. We vonden het bijna logisch om de stern hiervoor als inspiratie te gebruiken, omdat het logo van Vogelbescherming een stern is. Het gelijknamige nummer van De Jeugd van Tegenwoordig heeft er ook wel mee te maken. Dat zou trouwens ook een gedroomde samenwerking zijn!”

Fles Bird Brewery Fles Bird Brewery

Wat gaan Vogelbescherming en Bird Brewery samen doen?

“Om te beginnen bieden we producten van Vogelbescherming aan in ons proeflokaal, het House of Bird in het Diemerbos van terreineneigenaar Staatbosbeheer. Vogelbescherming gaat vanaf september maandelijkse vogelexcursies houden voor bezoekers van het proeflokaal. Heel erg leuk, want we merken dat mensen niet alleen voor het bier naar het Diemerbos komen. Het is ook gewoon een mooi en vogelrijk gebied. En dan is er Sternstof natuurlijk. Het biertje zal los te verkrijgen zijn (in een fles van 75 cl), of samen met een speciale nestkast, wat leuk is om als relatiegeschenk te geven. Sternstof zal alleen te koop zijn in jullie en onze webshop.”

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor jullie.

“Jazeker, en daar gaan we nog meer stappen in zetten. Op dit moment wordt voor iedere 100 liter bier die we verkopen een boom geplant in een project van Trees for the Future in Afrika. Dat zijn bomen waar zowel de natuur en biodiversiteit iets aan hebben, maar waarvan ook bewoners profiteren. De teller staat nu op ruim 60.000 geplante bomen.”

“Verder participeren we in waterprojecten. Om één liter bier te brouwen verbruikt een brouwerij gemiddeld 4 tot 6 liter drinkwater. Dat is drinkwater dat niet overal ter wereld goed te verkrijgen is. Om dit te compenseren werken wij samen met Made Blue. Vorig jaar hebben we 1,2 miljoen liter drinkwater beschikbaar kunnen stellen. Zo proberen we ook ons steentje bij te dragen.”

Wordt vervolgd...

Alle bierliefhebbers opgelet. Zodra Sternstof verkrijgbaar is, melden we het via deze site en onze sociale media. Ondertussen kunt u natuurlijk alvast een (online) kijkje nemen bij Bird Brewery.

Welke zuivel is goed voor vogels en natuur? Welke winkels leveren deze? Dat ontdek je met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer. Kies bewust en draag bij aan een toekomst met rijke weides